Jak zvládat nepříjemné situace: “Vnitřní protišoková ochrana”

První krok, jak zvládnout nepříjemné situace: nepodléhejte jim. To se snadno řekne, avšak v praxi to není tak jednoduché. Vždyť váš psychický blok nepřichází jen tak, má svoji reálnou příčinu. A právě toto propojení mezi vaším psychickým ochromením a konkrétní situací musíte přerušit. Čím lépe pochopíte její příčinu, o to snáze se vám to podaří. Ujistěte se nejdříve, zda tato situace nevznikla spíše vaším přičiněním než pouhým vyčkáváním vašeho okolí, jak se zachováte.

Co je to "vnitřní protišoková ochrana"?

Jedná se o jakýsi vnitřní ochranný štít, který vám umožní zachovat si odstup a zůstat v klidu, a to i tehdy, když se situace vyostřuje a začíná jít do tuhého.

Tato mimořádně účinná psychologická pomůcka je vám stále k dispozici, kdykoli ji můžete zaktivizovat. O co jde? Představte si ji jako jakýsi poklop z tvrzeného skla, podobný tomu, jaký používáte v kuchyni na zakrytí másla, sýra nebo třeba dortu. Vy, chráněni tímto sklem, všechno vidíte a slyšíte, avšak žádný útok zvenčí vám nemůže ublížit. Všechny ty trapné situace a řeči, zamračený pohled vašeho šéfa a rozčilený křik zákazníků zůstávají za stěnou vašeho vnitřního ochranného štítu.

Tento obranný mechanismus byste nikdy neměli zneužít k agresi. Nejde o žádnou obrannou hradbu, zpoza které byste mohli bezpečně ostřelovat své protivníky. Spíše se jedná o chráněný prostor, který vám umožní jednat sebevědomě a suverénně - ovšem nikdy ne na úkor vašeho okolí.

Jak si vybudovat "vnitřní protišokovou ochranu"?

Jak si zachovat v kritických chvílích chladnou hlavu? To se dá nacvičit. Postupujte podle těchto bodů:

  1. Vzpomeňte si na situaci, kdy jste se zachovali relativně klidně a s chladnou hlavou. Jaké to bylo? Jak to probíhalo? A jak na to reagovalo vaše okolí?
  2. Ochranný štít, který kolem sebe vytváříte, si zkuste představit co nejkonkrétněji: třeba jako zmíněný skleněný poklop nebo ochranný oblek či měkkou podušku, která zachytí všechny rány.
  3. Propojte svůj obranný štít s vhodnými větami, které byste si v duchu říkali, kdybyste se ocitli v nepříjemné situaci, například: "To se mě netýká!" nebo "Cítím se jistě a bezpečně!".
  4. Představujte si, že máte zapnutý svůj obranný štít. Pak se ho pokuste vypnout a zase zapnout a pozorujte, co se s vámi děje. Rozmary a špatná nálada druhých lidí se vás najednou netýkají. Jste skryti v bezpečí vlastního citového a myšlenkového ochranného prostoru.

"Vnitřní protišokovou ochranu" nepotřebujete jen proto, abyste dokázali vhodně a duchapřítomně reagovat na nepříjemné situace. Můžete ji použít i v případech, kdy se potřebujete skrýt před špatně naladěnými kolegy či šéfy nebo před otravnými zákazníky. Přitom nejde o to, abyste ignorovali jejich prosby nebo požadavky, ale o to, aby vaše psychika byla chráněna před jejich náladovostí a rozmary.

Převzato a upraveno z: Nöllke, M.: Umění slovní sebeobrany. Grada, 2017.

Foto: depositphoto.com

Zatím nikdo nekomentoval

Přidat komentář

You must be Logged in to post a comment.