Dvěma nejdůležitějšími aspekty každého, kdo pracuje v pohostinství, jsou profesní znalosti a odměna. Kolem toho se točí motivace, ochota a angažovanost lidí a v tuto chvíli je jedno, jestli pracují v obsluze restaurace, v kuchyni, v zázemí a nebo v recepci. Podstatnou částí odměny jsou pochopitelně peníze, ale znám mnoho případů, kdy ani relativně dobrá mzda nestačila k tomu, aby personál chodil rád do práce. Takže nejde vždy jen o peníze.

 

Jsem psycholog práce a organizace s dvacetiletou praxí v diplomacii, jsem autorem několika kompetenčních modelů v pohostinství a vím, že ti nejlepší lidé v hotelu a v restauraci mají určitou kombinaci vlastností, která je předurčuje k úspěšné práci ve službách. Takoví lidé jsou virtuosy. Osobnosti, které jsou tváří podniku. Jsou to číšníci, servírky, recepční, barmani, prostě ti, kvůli kterým se hosté vracejí. Každý hotel nebo restaurace by nějakou takovou osobnost měl mít. Takoví lidé jsou totiž živými standardy kvality, kromě toho, že příkladně dělají svou práci, jsou inspirací mladším, nebo méně zkušeným kolegům.

 

Do projektu ihotelmax.cz jsem vstoupil proto, že jsem si jistý tím, že kombinace pečlivě vybíraných zkušeností, znalostí a příležitostí pomůže zlepšit životy desítek tisíc zaměstnanců. Že pomůže zaměstnavatelům najít ty nejlepší lidi, se kterými budou zlepšovat kvalitu pohostinství a cestovního ruchu pro hosty, pro majitele i pro zaměstnance.

Martin Šafr, Psycholog práce a organizace, http://www.aat.cz
martin.safr@aat.cz